Key Learningsvan onze Shifting Patterns Workshop:

How to Communicate about Sustainability

Ontdek wat wij leerden van de sprekers van ACM, B Lab, WeTransfer en Bol.com.

Op donderdag 16 november 2023 organiseerden we de eerste Shifting Patterns Workshop: How to Communicate about Sustainability. 

Het wordt namelijk hoog tijd dat organisaties duidelijk communiceren over hun duurzaamheidsbeleid en -initiatieven. Maar hoe praat je over een proces dat nog loopt, en doelen die nog niet zijn bereikt? Hoe zorg je ervoor dat je altijd duidelijk en transparant bent? Hoe voorkom je de valkuilen van Greenwashing? En hoe ziet een duurzaamheid-communicatiestrategie er eigenlijk uit?

Onze workshop combineerde inspirerende presentaties, leuke activiteiten, een inzichtelijk panel en diverse netwerkmogelijkheden om deze vragen te beantwoorden. Tijdens de workshop ontdekten deelnemers de belangrijkste do’s en dont’s over duurzaamheidscommunicatie, leerden over de aankomende wetgeving omtrent greenwashing, en werden geïnspireerd door WeTransfer en Bol.com.

Er presenteerden een reeks experts en marktleiders:

Deze diverse groep van sprekers zorgde voor verschillende invalshoeken en perspectieven op duurzaamheidscommunicatie. Ondanks de diverse achtergronden van de sprekers waren er een paar tips en inzichten die steeds herhaald werden. Hieronder vind je de key learnings.

De key learnings:

Van de experts van ACM, B Lab, Bol.com en WeTransfer leerden we:

Betrek en inspireer je stakeholders vanaf het allereerste moment.

Dit is een cruciale eerste stap in het maken van impact, en geldt vooral voor jouw interne organisatie. Zorg er eerst voor dat je de verwachtingen en waardes van je stakeholders goed begrijpt. Vervolgens motiveer en inspireer je hen om mee te gaan in jouw duurzaamheidsreis en -communicatiestrategie. Zo verankert duurzaamheid zich door de hele organisatie, en ben je samen veel sterker.

Communiceer over het proces.

Jouw stakeholders, werknemers en klanten zijn niet alleen geïnteresseerd in de duurzaamheidsdoelen van jouw bedrijf. Zij willen juist weten wat de organisatie gaat doen om deze doelen te bereiken, en welke concrete stappen er worden genomen.

Wees zo specifiek, duidelijk, en gedetailleerd mogelijk in je duurzaamheidsclaims en -communicatie.

Om greenwashing of greenhushing te voorkomen is het cruciaal om algemene uitspraken en termen te vermijden. Wees in plaats daarvan specifiek en onderbouw de informatie altijd met bewijs. In een voorbeeld liet ACM het verschil zien tussen een vrachtwagen met het de tekst ‘groen op de weg’ en een andere met de tekst ‘deze vrachtwagen rijdt 100% elektrisch’ op de zijkant. Terwijl de eerste claim veel onduidelijk laat over welke elementen van de vrachtwagen ‘groen’ zijn, en wat ‘groen’ betekent in deze context, verklaart de tweede precies wat het duurzaamheidscomponent is. Zo moet het dus.

Wees genadeloos eerlijk.

Wij leven in een tijdperk van transparantie. Klanten willen geen overdreven verhalen horen over de prestaties van jouw organisatie, of over onrealistische doelen lezen. Integendeel: jouw publiek wil juist horen over jouw dilemma’s en tegenslagen. Wees zo eerlijk mogelijk, dit wordt gewaardeerd.

Gebruik Frameworks en tools om structuur te geven aan je duurzaamheidsstrategie en -communicatie.

Dit is de belangrijkste les die we van B Lab geleerd hebben. Een ‘B Corporation Certification’ is een fantastisch doel, maar het proces naar de certificering zelf is een fantastisch hulpmiddel om structuur te geven aan een duurzaamheidsstrategie. Op deze manier zijn certificeringsprocessen een pad met alle juiste stappen naar je doelen onderweg.

Echte impactmaak je niet in één dag.

Het opstellen, uitvoeren en verbeteren van een duurzaamheidsbeleid en -communicatiestrategie is een langetermijnproces. Dit vergt veel tijd om echt onder de knie te krijgen. Terwijl Bol.com en WeTransfer hun huidige successen presenteerden, erkende ze beiden hoelang het heeft geduurd om dit te bereiken. Ook vertelden ze over de lange reis van verbetering die nog voor hen, en ons allemaal, ligt. Wees geduldig, zeiden ze tegen het publiek, want verandering gebeurt niet van de ene op de andere dag. Een gefaseerde aanpak en het stellen van duidelijke doelen helpt je opweg naar impact.

Ben je benieuwd naar meer insider-tips en tools, of wil je zeker weten dat je de volgende Shifting Patterns Workshop niet mist? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief:

Sign Up